Första skoldagen!

Så var den då ÄNTLIGEN här - Felix's första skoldag!
73944-602
Som han har väntat på denna dagen. Det var alltså i onsdags den 22 augusti som de började i skolan. Felix var väldigt förväntansfull och det pirrade lite i magen sa han. Han hade packat sin nya ryggsäck och skulle prompt ha på sig skjorta!

Jag följde med honom till skolan och lovade att vänta en liten stund. Nu var han inte lika "kaxig" som han brukar. Men det hela släppte så fort vi kom in i kapprummet. Där stod de - alla hans nya klasskamrater -. Och vilken tur han hade, Viggo - hans bästis - fick kroken bredvid Felix!! De ställde upp sig på led och sedan så kom fröken A och tog alla barnen i hand och hälsade godmorgon. De gör hon varje morgon, vilket jag personligen tycker är kanonbra. Att barnen lär sig att hälsa och titta en annan människa i ögonen.

Det var väl lite sorgligt skall jag villigt erkänna, att han redan har börjat i förskolan. Det känns ju lite som igår att vi var och hämtade honom i Hanoi. Tänk att det redan har gått över 6 år sedan vi kom hem....tiden bara springer iväg. När jag kramade honom så sa han, men mamma det är ingen fara jag skall inte flytta ännu......eller förresten jag skall nog alltid på hemma hos dig...GULLUNGE :-)

Nu så har vi haft sol flera dagar i sträck!! Fast det känns inte lika kul att åka iväg och bada när inte Felix är med.

Ha en jätteskön fredag och resterande helg!

BFA's sommarträff

Så har vi då varit på BFA's sommarträff. Nedan ser ni bilder på några av alla dessa goa "vietnambarn"!73944-579

För er som inte vet vad BFA står för så är det Barnen Framför Allt - Adoptioner. Vilket var vår adoptionsorganisation när vi hämtade vår buskille Felix i juli 2001. Herregud vad tiden går fort. Kan inte fatta att det är 6 år sedan vi var i Hanoi för första gången. Vilket nu, Hanoi alltså, har fått besök av familjen Karlsson hela 3 gånger!!!

Denna gången var sommarträffen på Skrea Strands camping. Vilket kanonställe. Vi bodde i en jättefin husvagn. Felix fick nämligen syn på den när vi skulle boka boende i våras. Han ville bo i huset som hade hjul!!! :-)
73944-582
"Vår" husvagn - nr 7
73944-581
Micke och Felix packar in lite saker ifrån bilen
73944-580
Tim var nöjd bara han fick sina små djur!

På fredagen när vi åkte så kom vi inte iväg förrän vid 1515-tiden. Micke hade jobbat fram till 14.00 och hade ingen möjlighet att vara ledig. Nu hamnade vi istället i KÖ (med stort K) redan vid GP-huset. Kön varade sedan nästan hela vägen ner förbi Varberg!!! Så istället för att resan skulle ta ca 2 timmar så tog den nästan 4 timmar!!! Micke var "not so very happy". Varken han eller jag är ju som bekant några "kö-människor" :-(

Men men väl nere så tog vi oss bort till Klitterbadet där alla familjerna hade samlats för att grilla och ha det trevligt. Familjen Andersson-Lindh mötte oss vid grinden. Oh vad det var roligt att se dem igen. Deras största kille, Oliver, är jämngammal med Felix och deras minsta kille Isak är jämngammal med Tim. Så det är verkligen toppenkul! Vid 20-tiden så drog vi oss inomhus - jösses vad kallt det var ute - tur att jag hade packat ner fleecetröjorna till oss allihop.

Inne i badhuset var det varmt och skönt. I den ena poolen var det 34 grader varmt........skööööönt! Där trivdes Tim som fisken i vattnet. Felix tycket det var lite för varmt så han och Micke tog sig en liten tur in i nästa pool, vilket var en 50-metersbassäng!

Efter bad i ca 1 1/2 timme så blev det "kojen" direkt. Barnen somnade som 2 "klubbade sälar".
73944-596
Tim och Felix strax innan de somnar - jo de somnade faktiskt!!

På lördag morgon fick vi frukost hos fam Andersson-Lindh. De bodde i husvagnen bredvid oss. Vid 11-tiden bar det av till Varberg, vi skulle "busa och leka lite" på Busfabriken. Det var ett jättehäftigt ställe. Till och med lilla försynta Tim lekte lite :-)
73944-587
Oliver uppe i ett av de höga tornen som han och Felix lekte i
73944-583
Felix i en av alla rutschkanor som fanns i byggnaden.
73944-584
Jag, Tim och Chris tar en fika emellan lekvarven.

Vid 1530 skulle det vara en föreläsning på Hotell Strandbaden och efter detta var det fiskedamm för barnen och lite biståndsförsäljning. Jag köpte var sin tröja som var gjorda i Vietnam till killarna. Sedan var det hem till husvagnen och duscha och fräscha till oss för att sedan vid 18.30 möta upp några andra Vietnamfamiljer vid en restaurang som låg utefter strandpromenaden.
73944-595
Tim, Felix och Oliver utanför restaurangen

Vi träffade de goa barnen: Elliot, Noah, Moa och Jakob med sina trevliga föräldrar. Ja naturligtvis så var ju även Oliver och Isak med, men eftersom de gick tillsammans med oss så var de ju liksom redan med i sammanhanget ...ja ni fattar vad jag menar :-)
73944-593
Pappa J blev utsedd till "lekfarbror" av Felix. Här busar han och sonen J med Felix
73944-592
Pappa P och E myser lite efter maten
73944-589
Vi åt god pasta - alla var nöjda med maten förutom Micke
som fick en bränd och stenhård pizza!!!
73944-588
J och Felix mumsar på pizza. I bakgrunden Chris, Olicer och Christer
73944-585
"Teaterapan" Felix och lillebror Tim äter pizza respektive pasta
73944-591
N, Mamma A, Mamma M, Pappa C och Pappa H

Efter middagen så stod vi utanför och pratade en stund, då dök ytterligare en familj upp, med sina små killar L och W. Vi slog alla följe tillbaka till campingen.
73944-586
En del av gänget utanför restaurangen
73944-594
Tvillingarna L och W

Vi (fam Karlsson och fam Andersson-Lindh) nattade våra barn och sedan hade vi lite vuxentid. Alltid lika trevligt att prata med er Chris och Christer!!!
73944-601
Chris och Christer

Även denna natten innebar god sömn, åtminstone för mig Maria, jag tog öronproppar och lade mig i sängen på ena sidan av husvagnen. Micke tog båda barnen och lade sig i dubbelsängen i andra änden av husvagnen. Tänk vad skönt och behövligt det var med lite sammanhängande sömn två hela nätter i rad!!! WOW det var ett tag sedan!

Dagen efter, på söndagen bestämde vi att vi skulle träffas vid "Lejonet och Björnen" och ta en fika. Innan det öppnade tog vi oss en tur ner på stranden.
73944-598
Felix, Chris, Isak och Oliver på väg till glassfiket.
73944-600
Tim och Micke i vattnet
73944-597
ALLA GOA BARN (och 2 pappor :-) )
73944-590
Familjen Karlsson mumsar på glass - Lejonet och Björnen
73944-599
Nu var det dags att säga hejdå! Tim, Felix och Isak kramas

Jag, Micke, Tim och Felix stannade kvar en stund och tog en runda på minigolfbanan, sedan vid 1430 så bar det iväg hemåt till Tjörn igen.

Hoppas att vi kan fortsätta träffas allihop. Det var iallafall väldigt trevligt att träffas.

Tack A-K får några av korten. Annars hade man väl inte trott att jag var med alls, för av de 175 kort som jag tog så var jag inte med på ett enda!!! Så ni kan ju gissa vem som ansvarar för fotograferingen i familjen Karlsson ;-)

Ha en jättebra fortsatt sensommar!
Mia, Micke, Felix och Tim

Fotbollsskola 2007

Felix gick även i år på IFK Vallas fotbollsskola. Och även i år så tyckte han att detta var toppenroligt. I år så kunde han ju dessutom ha fotbollsskorna som han fick utav Maximilian förra året. Tack tack M!

Tur med vädret hade det nästan hela tiden. Dock kom det lite regn på fredagen, annars var det sol sol sol!

Vilket jobb alla ledare har lagt ner. TUSEN TACK!

Nedan följer som vanligt lite bilder!
73944-578
Tim och Lotta tar en liten promenad runt fotbollsplanen
73944-577
Sista dagen - ALLA får diplom, presentkort samt fotboll och vattenflaska
73944-576
Felix tröttnade - de fick spela match mot några killar som var 2 år äldre
och hur KUL var det??? De förlorade ju sååå stort :-)
73944-575
Goa Tilde var med på fotbollsskolan i år
73944-574
Älsklingskillen Felix
73944-573
Felix och kompisen Filip
73944-572
Tim var lite för liten med om ett par år kanske han kan vara med!
73944-570
Full fart framåt Felix var först på bollen :-)
73944-569
Snygg räddning av J!
73944-571
Alla 135 barnen samt alla ledare!

En än gång tusen tack till alla berörda ledare!

Ha en jättebra kväll

Besök på ALV och Borås Djurpark

Förra onsdagen den 1 augusti så stack jag, Felix, Tim, Lotta, Annie, Tilde, Marika och Ellen till ALV - ja för er som inte har små barn så är detta Astrid Lindgrens Värld. Eftersom detta kom på "hastigt och lustigt" så fanns det ju varken hotellrum eller campingstugor lediga. Men efter ett tips från min goa faster Anki så ringde vi Vimmerby turistbyrå och fick därigenom hyra en lägenhet på 4 rum och kök, ovanpå ICA - bra tyckte vi, ingen mat att släpa på, bara att gå en trappa ner. Toppen!
73944-554
Vi tog god tid på oss ner på onsdagen och gjorde många stopp, bl a på ett mysigt café som låg utefte vägen ...hmm..någonstans i Småland :-). Där blev det fika, glass och kissepaus, och naturligtvis fick barnen "bli av med lite spring i benen"!
73944-558

Väl framme i Vimmerby besökte vi först turistbyrån för att hämta nycklarna och sedan åkte vi till lägenheten som låg knappt 10 minuter ifrån ALV. Barnen installerade sig snabbt och vi mammor tog en välförtjänt cider på balkongen i solskenet!!! :-)
Lotta och Mika avnjuter ISKALL Cider - mmm!image556
Tim var inte så intresserad av film så han satt i mitt knä och myste - Lotta hade nämligen ost och kex!!

Medans barnen såg på Film - Natt på museet - så gick vi mammor en trappa ner och in på ICA-affären. Ibland är det bra att bo nära, fast när vi vaknade dagen efter insåg vi varför lägenheten bara var för uthyrning. ICA har stooora fläktar som låter en hel del :-)

Middagen blev mycket kulinarisk spagetti och köttfärssås (håll i hatten mamma - köttfärssåsen var på burk) till barnen och vi mammor åt även vi pasta, fast det blev spagetti carbonara (fryst sådan) som vi toppade med lite extra skinka och grädde, helt OK! Marika fixade även en kanongod sallad. Mumsfillibabba!!!

Efter middagen satt Lotta, Mika och jag och tjôtade ett par timmar och barnen - ja de såg på film...hmm.

Vi hade verkligen en kanondag på ALV. Fast det var lite mycket folk tyckte vi nog. Vi var där tills det stängde och hann väl se det mesta. Felix och Annie de var med och spelade lite teater. De var "Tengils män" i Bröderna Lejonhjärta. Ja lilla Felix han var även med i Pippi han. Vilken fantasi den älskade ungen har :-)

Nedan följer ett axplock av bilder från ALV
73944-566
Vi besökte bl a Madicken, Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter, Karlsson på Taket, Nils Karlsson Pyssling samt Bröderna Lejonhjärta - Kanon rekommenderas verkligen! Tim var lite för liten men resten av busarna hade en kanondag!
73944-565
Gosetjejerna Tilde och Annie hälsar på hos Nils Karlsson Pyssling!
73944-564
Här har vi några av "Tengils män" Felix i gult, Annie i jeanskjol och Tilde i rosa klänning!
73944-563
Familjen Rövardotter - Tim, jag och Felix - visst e vi snygga?! :-)
73944-561
Goa Ellen i Törnrosdalen!!

73944-560
Våra underbara älsklingskillar Felix och Tim - strax innan hemfärd från ALV.

Jag, Felix, Tim, Marika och Ellen stack ifrån Vimmerby vid 1945. Vi hade sagt till Scandic Borås Plaza att vi skulle checka in på hotellet senast 2200. Kl 2158 checkade vi in!!! "Timing is everything"
Nu fanns det ingen parkering vid hotellet så jag fick ge mig ut på p-jakt efter dryga timman. Hittade en runt hörnet av hotellet precis utanför polishuset. Vem stjäl en bil där tänkte jag - INGEN!! Fick klartecken av polisen att stå där till kl 11 dagen efter. Och det var ju lugnt för vi skulle ju besöka Djurparken.
Vi hade lika tur med vädret idag - även fast regnet skvalade ner utanför hotellfönstret kl 0800 på morgonen! Solen tittade fram vid 10-tiden och sedan var det så varmt och skönt! HÄRLIGT!!!

Lotta, Tilde och Annie stack hem till Tjörn för det skulle föreberedas för Annies födelsedagskalas.

Har även här gjort ett litet collage av bilder: Håll till godo.
73944-568

Vi tog det lugnt i parken och kollade in alla djuren - vi fick även mata björnarna!
73944-562
Mika och Ellen myser lite innan hemfärd!
73944-559
Felix, jag och Tim utanför Borås Djurpark - på väg hem mot Tjörn igen!

Vi hade verkligen några helt underbara dagar. Tack för sällskapet Lotta och Mika och barnen framför allt!!!

Jösses vilket långt inlägga detta blev!

Puss och Kram på er!
/Mia

Besök på Emaus i Uddevalla

En av de få fina dagarna i juli hade vi en kanondag på Emaus i Uddevalla tillsammans med - som Felix brukar säga - våra sommargrannar. Det var familjen C som var med oss. Vi hade jättetrevligt och barnen trivdes som "små fiskar i vattnet" :-). Felix och E var runt överallt medans Tim och E höll sig till oss, nästan hela tiden. E var helt uppslukad av hästarna och talade om att när jag blir stor tjej skall jag med ha en häst.....vad säger mamma P om det måntro :-) ??

Lite bilder ifrån vår kanondag följer.....som vanligt ;-)
73944-553
Felix, jag och Tim i den fantastiska skogen runt Emaus
73944-552
Mamma P och lilla bus-E gosar en stund efter fikat.
73944-551
Medans pappa J tar en tur på styltorna ! BRAVO J!!!
73944-550
Tim och E leker
73944-549
Grabbarna Grus in action - TIm och Felix
73944-548
2 goa kompisar - Felix och E!

Vi hade supertrevligt och en alldeles förträfflig dag!

Kram så länge!

Sååå segt..

...*suck*.....inga uppdateringar....men jag LOVAR.....det är på gång. Lusten har bara inte funnits där, det trista vädret gör väl sitt. Men så idag......har solen äntligen tittat fram så vi får väl se om lusten faller på om någon dag eller två...har ju lite att berätta om.....