Helsinborg - Helsingör - Kaisho Cup BJJ

I fredags morse kl 800 stack vi ner till Helsingborg. Felix skulle tävla i BJJ i Kaisho Cup. Han såg fram emot detta jättemycket, eftersom han var sjuk när det var tävling i Örebro.

Vi (hela familjen) samt familjen Hjerpe åkte ner till Helsinborg. Vi hade bokat rum på Scandic Nord. Men eftersom vi inte fick checka in förrän kl 1400 så ställde vi bilarna på parkeringen och tog bussen ner till Centrum för att sedan ta båten över till Helsingör.

Det var kanonfint väder, fast lite blåsigt på båten över

Viggo och Felix ute på däck - blåsigt - mmm litegrann :-)

Ja och Timpan - han gömde sig under keps och jacka - han hatar ju blåst :-)

Vi gick till en restaurang och käkade och tog en öl, det var gôtt!. Barnen rensade tallrikarna och bad sedan om glass. Vi bestämde oss för att gå vidare och kanske hitta något mysigt glasscafé istället. Men vi hittade ett mysigt torg som sålde både glass, öl och vin :-) så där satte vi oss vid 2 bord och bara myste länge länge...

Vid barnbordet åts det gräddig glass, förutom Timpan som käkade isglass!
Micke tog en öl, jag och Ewa drack vin och Daniel - ja han borde suttit vid barnbordet eftersom han åt en STOR glass! :-)

Timpan och jag

Sedan tog vi en promenad tillbaka till båten och tillbaka till hotellet. På hotellet fanns en liten pool, så Felix, Viggo, Joar och Ewa tog ett dopp, Atle och Daniel "fuktade kroppen snabbt" och jag, Timpan och Micke tittade på. Det var ingen direkt värme i poolen och heller inte i luften. Vi gick sedan upp på hotellrummen och tog ett glas vin och snackade lite skit innan vi gick ner och käkade middag.

Ewa och Daniel - såååå söta ni e!!

Dagen slutade rätt tidigt, runt 22-tiden för barnen skulle ju "vägas in" kl 900 på lördags morgonen.

Nedan följer lite bilder ifrån tävligen. För er som inte vet vad BJJ står för så är det Brasiliansk Jiu-jitsu. Det är bara bilder på Felix och Viggo eftersom jag inte har pratat med de andra föräldrarna.




Nedan följer lite bilder på Viggo


Även Timpan skulle ju "jui-jitsua" lite grann - fast med pappa Micke för säkerhets skull


Vi hade en jättetrevlig helg. Speciellt med vårt resesällskap!! Kram till er Ewa, Daniel, Joar, Viggo och Atle. Hoppas att ni fick roligt på 60-årsbröllopskalaset på kvällen.

Kramisar och ha en fortsatt bra dag, själv håller jag på att baka lite kakor inför morgondagens "klassfest" med teaterföreställning, grillning samt fika.

Hasta la vista!
//MiaMaria

2 små busar på "liten och stor"

Igår, onsdag, så var det sista gången på "liten och stor" i Myggenäs. Tim ville gärna att bästisten Atle skulle gå med så jag ringde Ewa och frågade om det var ok att vi passade Atle ist'ället för att han skulle vara på dagis - det var det :-)

Vi hämtade Atle vid 10-tiden och sedan var vi på "liten och stor" fram till 1300.

Tim och Atle klipper och klistrar

Karin och bästisarna Atle och Tim (visst e dom söta - Atle håller armen om Timpan)

Sedan skall det klistras bilder på "tavlan"....

Atle och Tim hjälpte Karin att fixa fruktsallad....,mums!!

Det var lite kladdigt tyckte Timpan så han fick låna en gaffel av Karin att
hålla fast frukten med medans han delade.... :-)

Grabbarna Grus var så hungriga att jag fick "muta" dom med risifrutti till Atle
och Soyayoughurt till Tim.....sen blev det mackor och därefter fruktsallad och glass!!

Sedan åkte vi och hämtade Felix i skolan och därefter hem och stekte färsk makrill, gjorde dillpotatismos och skirat smör - barnen åt så jag trodde det skulle komma ut genom öronen.

Vid 18-tiden kom Ewa och hämtade Atle och 1820 så sov Timpan!!! Helt slut efter dagens strapatser :-)

Kramis,
MiaFia

Att gå till frissan kan vara sövande.....

Igår skulle barnen klippas sig hos LilleMor. Tim tyckte att håret kom i ögonen så han hade själv bett om att få gå och klippa sig. När jag sa att jag kunde klippa luggen fick jag till svar...

- NEJ mamma, bara LilleMor får klippa håret, inga barn och inga mammor!!! Hepp :-) (nå't verkar ha fastnat)

Men men, efter 5 minuter i frisörstolen så började ögonen hänga

och sen så somande han....

som en stock...och jag fick hoppa in med en hjälpande hand

vi fick försöka se så gott det gick att  håret var lika långt överallt!

Så här fin blev han iaf efteråt - med stjärnor och allt!!

Storebror Felix han skulle ha blixtrar och fristyrvax i sitt nyklippta hår!


Idag är det en strålande solig dag, om än dock inte så varmt, ännu, kl är bara 0900 och jag tänkte ge mig ut på en promenad.
Jo förresten - idag kan ni även läsa om oss, familjen Karlsson i G-P. En artikel som handlar om adoption, barnlöshet, ivf mm. Blev kontaktad för ett tag sedan av en journalist och förra veckan var de här.

Ha en underbar dag i solen!
Kramis
MiaFia


Underbara vår-sommarvärme!!!

Denna underbara vår och sommarvärme som har nu har kommit känns ju helt fantastiskt!!!

Idag har jag äntligen sytt färdigt mina hissgardiner - förstår egentligen inte varför jag jobbade mig så med att sy egna när det finns färdiga att köpa - men men... upp skall de imorgon iaf, måste bara skruva upp fästena först :-)

Micke har tagit hem båten idag, tvättat och avfettat, tror att han skall polisha den imorgon. Han har  även täckt av poolen idag, det var endast 9 grader varmt, och Tim han badade, om än väldigt ofrivilligt! Vi sa till honom 1000 och 1000 gånger att gå inte för nära kanten, och vips så stod han på näsan i, han skulle fiska upp spindlarna som hade samlats på botten. Micke hoppade i med kläder, mobiltelefon och allt :-)

Felix har aldrig någonsin ramlat i, men sedan så kunde ju han faktiskt ta 4 simtag när han var 3 år, så det var ju ingen större fara om han skulle ha ramlat i. Annat är det med den lilla badkrukan Timmelimm!!!

Så jag säger bara det  - mormor, morfar och farmor, farfar - skall Timpan vara hemma hos er så är det "puffar på" i ALLA lägen som gäller SAMT ögon i nacken!!!

Vi tröstade honom med en liten "afterbeach", vi tog fram ost, kex, salami, melon och gjorde drinkar, både för vuxna och barn och då var allt ok igen ;-)

...ett litet smörgåsbord av ost, kex, salami, räkröra samt drinkisar

Timpan

Felix käkar minivattenmelon....MUMS!

Ha en jätteskön lördag!
Kramisar
MiaFia och resten av Karlsson klanen!