Påskafton 2011 - långt inlägg med mycket bilder :-)

Vilket underbart väder vi hade på påsken i år, det var över 20 grader varmt och strålande solsken!

Jag och Tim hade påskpysslat, eller rättare sagt Tim skulle pyssla, men det var så kladdigt med limmet så han hade ingen lust att fortsätta efter första halvan av första ägget, det var bara för mig att göra klart de andra 4, totalt blev det alltså 5 sådana här fina ägg :-)

Morgonen började med att Påskharen hade lämnat 2 påskägg i köket (ja eller rättare sagt mormor och morfar hade lämnat). Mums mums....Därefter så kom farmor och lämnade 2 stora påskpåsar med massor av godis och 2 biobiljetter var till baren, de älskar ju att gå på bio.
va fick du Felix undrar Timpan?!

Jan och Linus kom och hälsade på en stund på påskaftons förmiddag, med sig hade de 2 stoooora godispåsar!
En till Felix och en till Tim, storasyster Yster fick minsann ingen :-(

Micke var och hämtade hem utemöbler och grill så det kunde fikas lite utomhus!

Senare på påskafton så hade vi påskäggletning med familjen Mattsson, eller rättare sagt Felix, Tim och Nea letade efter påskägg med olika ledtrådar som "påskharen" hade lämnat lite varstans.

wow kolla ett brev till oss - från påskharen :-)

påskharen hade skrivit ett roligt brev tyckte Felix♥

ledtråd nr 1 - flaggstången på Berndts tomt

ledtråd nr 2 fanns borta vid sandlådan

på språng mot ledtråd nr 3 som fanns....

inne i Timpans lekstuga - mot nästa ledtråd ..

som var nummer 4 och fanns i vår brevlåda

Sedan gick jakten vidare mot ledtråd nummer 5, upp för backen och...

kom igen nu  - ledtråden sitter bakom huset!!!

tjoho mot ledtråd nr 6 - Timpan först!!!

kom igen då!!!

ledtråd nr 6 skulle tydligen finnas i Felix's koja bakom containern

nästa ledtråd, nr 7, var gå ut på stigen och sedan 40 steg in i skogen...

här kommer Timpan med ledtråd nr 8 i högsta hugg - mot Svens altan...

Nea läser upp ledtråd nummer 9

och den sista ledtråden, nr 10, satt - just det - på containerväggen
sedan var det bara sista ledtråden kvar med instruktioner om var
någonstans de kunde hitta sina ägg!!!

Timpan hittade sitt ena ägg under en hög med kvistar

och se där - under en hög med stenar hittade de ytterligare var sitt ägg!

Nästa år kanske lille Teo kan vara med och leta ägg!

Sedan tog vi en paus och det skulle lagas lite mat som vi sedan skulle äta tillsammans.

Felix var gullig och skalade potatis♥ men...

sedan "drog det i hopptarmen" och jag blev ensam kvar i köket

vi hade lite mys ute på altanen före middagen, champagne till de
vuxna och barnchampagne till barnen :-)

Skål Nea och Ulrika

Nea var och svidade om till långklänning och lillebror Tea matchade med sin tröja!

Nea - en blomma - bland andra blommor :-)

Efter påskmiddagen som var toppengod så tog vi en liten promenad för att "gå ner maten" så att vi skulle få plats med efterrätten. Jag hade bakat påskbakelser. Kl var nog 1930 innan vi kom ut och det var så härligt ute!

Felix, Tim och Nea spexar

3/4 av familjen Mattsson

Felix och fam Mattssons lilla Moshi

Herrarna Mattson: Fredrik och sötnosen Teo

När vi kom hem så var det äntligen dags för bakelse!

Påskbakelse a la Mia 2011

Därefter gick vi ner till vattnet eftersom det skulle vara en påskbrasa kl 2100. Men icke då där fanns inte en kotte - trist! Men vi hade lite raketer kvar ifrån nyår som vi "brände av istället"

Micke, Nea och Fredrik

Nea och Felix

Timpan som hade envisats med att ha mössa på sig!

Bra Fredrik - smart att stå framför raketen när man "fjuttar på" :-S

Grabbarna Grus hjälps åt - Micke och Fredrik


Sömnig Felix ? Dags att gå hem och knoppa in!

Så var denna underbara påskafton till ända!


Gonatt kära vänner - nu är kvällen/natten sen. Ledig imorgon fredag - härligt men har fullt upp ändå. Skall till vårdcentralen och ta bort resten av stygnen och se om inflammationen har "lagt sig". Sedan skall jag med båda barnen till tandläkaren. Efter det får vi nog ta och mysa till det lite!

Ha en skön helg!
Kramisar
MiaFia♥


Uddevalla igen....

Igår måndag var det så dags att ta bort "knölen" i benet. Upptäckte ju för ett tag sedan en knöl i vänstra låret och när jag var på Uddevalla i mitten på mars för att ta bort en "fläck" under bröstet så ville läkaren att "knölen" skulle tas bort. Men eftersom hon inte visste hur stor den var så fick jag remiss till kirurgen...ja jag vet "my favourite place"....NOT!!!

Men jag bad då att absolut INTE få komma till chefskirurgen HP som opererade mig på fel ställe sist jag var där...jäkla puckoläkare!!! Min hudläkare sa att det skulle hon se till.

Micke körde mig till sjukhuset, men innan vi åkte dit tog vi en fika på Torp. Hade ju tänkte ge Linus pengar i födelsedagspresent eftersom han sparade till en cykel, och eftersom han köpte en cykel i helgen så behövdes det ju inga mer pengar....MEN däremot så hade han ingen cykelhjälm så det köpte vi till honom, kunde ju inte bli en bättre present...eller hur?? Hursomhelst så tog vi en fika, åkte sedan till Uddevalla och in på operation.

Lokalbedövning - jag fattar inte varför manliga kirurger behöver vara så himla hårdhänta!!??!!

Det blev lite större än vad de trodde, "knölen" var stor som en pingisboll. Läkaren kunde inte säga direkt vad det var, men som han sa, att han kunde inte se med blotta ögat att det skulle vara något "farligt". Kanske var det bara en ofarlig cysta.

Gick rätt ok att gå eftersom jag var så bedövad. Åkte hem och la mig och vilade en stund. Frågade Micke om han tog in cykelhjälmen, han såg ut som ett frågetecken och sa att nej Mia - den tog ju du!!!

Jaha...ringde till fiket på Torp. Jodå där låg en paket så fint så svarade tjejen. Så det får bli en tur till Torp igen endera dagen. Skönt att det iaf inte var någon som hade tagit den!

AnnChristin hade hämtat Timpan efter dags och kom hem med honom. Jag och Timpan lade oss i sängen och såg på en filmoch såg på en film. Timpan slockande som en stock.

Mamma och pappa kom förbi och fikade och Felix fick skjuts hem ifrån Viggo.

Kan ju säga att på kvällen när bedövningen hade släppt så gjorde det inte nådigt ont, utan skitont :-(

Det hade blött igenom rätt så rejält under kvällen/natten. Så dag har jag varit på Lilldal och lagt om såret igen.
Gör riktigt ont när jag går, men det släpper väl.

Nu har jag tagit en alvedon och skall se om jag somnar!!!

Sov gott
MiaFia♥

Sälen vecka 10, del 2 av 2, i bilder - många bilder :-)

♥...japp så har jag fått tillbaka lite ork så att jag kan få ihop del 2 av Sälensemestern!


Timpan stensomnade vid vid 14-tiden och det gick inte att få liv i honom,
så lillprinsen missade skidskoleavslutningen. Han vaknade till vid 1650!!!
Ni fattar - han sov i över 2,5 timme, de e jobbigt att åka skidor.

Tilde i backen.

Tim i liften

Tim och Tilde, kl är nog lite över 1800 och de tyckte att det var
jättespännande när de tände belysningen i backen.

♥Kompisarna♥

Felix skulle visa hur bra han kunde hoppa....

... och det slutade så här, oj vad vi skrattade, även Felix ♥

vi har lite egen afterski hemma...

Goingarna Thilde och Lukas

Feli-Felixen

Timpe-limpan

Thilde och Tim

♥Våra underbara "vietnam-änglar"♥

"Pack-dagen". Barnen var ute och lekte i solskenet


Lukas var inte säker på att han ville gå ut i snön...men

...men till slut gick han ut till Felix och de andra.

Jea och Micke diskar det sista, medans...

...Lukas fullständigt slocknar och inte orkar mer!

Vi hade en underbar vecka med våra härliga vänner från huvudstaden.

Kram
Mia

P.S Nu börjar pencellinkur nummer 2, får se om det blir bättre för det här var det värsta jag varit med om, har absolut ingen ork D.S


Sälen vecka 10, del 1 av 2, i bilder - många bilder :-)

Vi var ju som sagt i Sälen vecka 10. Besök hade vi också, av familjen Ferm, dvs pappa Peter, mamma Jeanette och dom goa barnen Thilde och Lukas. Familjen Ferm är alltså våra resekompisar från resan när vi hämtade Tim. De hämtade då deras första barn Thilde. Tim och Thilde är alltså från samma barnhem.

Nedan följer veckan i bilder:

Felix skottar, i bakgrunden skymtar Tim, Jea och Lukas

Lukas, Felix, Tim och Thilde

Felix

Thilde och Tim

Goa Jea - i bakgrunde Peter och Lukas

Lunch i backen, bestående av korv och hamburgare

ÄlsklingsFelix

Jea och Lukas på snowracern

Se upp i backen - 100 hål i nacken, Timpan i full fart!

Lukas tyckte inte att det gick fort nog!

Lukas och Felix pusslar

igen igen igen Felix ropar Lukas :-)

Klart att Lukas också skall åka skidor, de hyrde de minsta skidorna och
de minsta pjäxorna som fanns.



2 goa kompisar som verkligen "fann varandra"

Tim, Thilde, Micke och Felix käkar grillade marchmallows

mmmmm


hmmm blev visst lite väl bränd?!

fikadags!

även Lukas ville fika!

Tim och Thilde i väntan på skidskolan

Jea och Peter i Toppstugan på Lindvallen - lunchdags!

Lite ritande innan maten kommer på bordet!

Bröderna Bus på toppen i Lindvallen

Tim




Peter och Micke i full färd med att filma barnen :-)

Detta var del 1 av inlägget, del 2 kommer!
Ha en fortsatt bra dag
"hostiga hälsningar" från Mia (som idag är hemma och kurerar sig)


Längesedan...

Japp så var det då längesedan jag var här inne och uppdaterade....*suck*...dagarna bara rinner iväg och det känns som det är måndag, fredag, måndag, fredag osv....hinner inte med någonting känns det som.

Nu är kl 2335 söndag kväll och jag borde sova, klockan ringer ju 0530. Men hostan sitter ju fortfarande i, är nu inne på fjärde veckan snart. Men i fredags fick jag iaf tummen ur och gick till doktorn. Fick antibiotika och 2 sorters hostmedicin...jajamensan, kraftig luftrörsinfektion (bronkit) som så sakteliga var på väg en trappa ner, in till lungorna!!! Fick en liten pekpinne av läkaren att jag kanske borde ha kommit för ett bra tag sedan!!! Men har ju inte direkt känt mig dålig förrän i torsdags, och i helgen har jag ju tom haft lite feber!!!

I lördags kväll var vi på kalas hos goa Tilde som fyllde 10 år, det gjorde ju även barnens kusin och tillika min brorson, Linus, även han 10 år. Men tyvärr var han inte hemma så vi får gratta honom en annan dag.

Lika trevligt som alltid hemma hos Lotta och Jerker. God mat och tårta. Det var så trevligt så vi var inte hemma förrän efter midnatt!!!

Idag har så äntligen mamma och pappa kommit hem ifrån en månads golfande i Spanien. De kom hit och fikade en stund, får väl se hur länge vi får ha dem hemma här på Tjörn nu, innan "skidtarmen" och Sälen drar för mycket.

Nä gott folk, skall väl försöka sova lite, får bli i en sittande ställning känns det som, hostar ju så det känns som om revbenen och huvudet skall gå i bitar när jag ligger ner, sitter upp, står, går....ja you name it!!!

Gonatt och sov gott!
MiaFia