Julpyssel

Ikväll är det dags för det årliga julpysslet med "Liten och Stor" - det skall bli mysigt.

Men sitter just nu och installerar Office hem- och studentutgåva 2007 på min nya dator. En Acer Aspire 5738ZG med Windows 7 (lite ovant - men man lär väl sig vad det lider - helt olikt Windows XP är det iallafall)
Skall bli intressant att se om det funkar. Återkommer om detta.

Nu är det verkligen mysigt - julljusstakar och julstjärnor i fönstren. Tim och Felix ville i och för sig att vi skulle pynta med tomtar och så redan nu, vi får väl se, men att vänta ända tills jul känns lite trist så det blir nog lite pyntning ändå den här veckan. Några små änglar ialla fall :-)

Ha en fortsatt bra måndagskväll!

Kramisar
Mia


Idag är det 1 år sedan vi miste vår goa vän L ...

så idag går våra varmaste tankar till M, T och A

... och jag kommer ihåg att jag skrev nedanstående text i bloggen för ett år sedan.

En bro över mörka vatten

Som en bro över mörka vatten
När du är trött, när du vill fly
och oron viskar att din dag skall aldrig gry
jag är hos dig, känn handen kring din hand.
Var stilla var ej rädd.
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig

När skuggan faller kall där du går fram
när fågeln ej längre syns och solen dör
jag tänder ljus, jag tänder himlens ljus.
Var trygg och tro på mig.
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig

Styr mot havet nu, seglar bort
nu är din korta stund, det liv du väntat på.
Jag är hos dig, känn handen kring din hand.
Var stilla var ej rädd.
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig
Som en bro över mörka vatten skall jag bära dig

Text & Musik: Paul Simon
Originalets titel: Bridge over troubled water
Svensk text: Åke Arenhill

Vi saknar Dig så oerhört mycket Lars - och vi hoppas att Du har det bra "på ditt nya ställe".
Du kommer alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan.



Vi har precis varit och tänt ett ljus "hos dig" så att du inte känner dig ensam i mörkret, tänkte även att du skulle bli glad för blommorna vi lämnade till dig.

Kram
Maria, Mikael, felix och Tim

..fantastiska blommor

...dessa fantastiskt vackra blommor kom Micke hem med i lördags efter jobbet...visst e han härlig?!


Ha en fortsatt bra måndagskväll, har precis fått "spö" i Memory av Tim
så nu blir det snart "nattning" av barnen, får se hur det går. Svårt att
dela på sig (Micke jobbar nämligen till 22.00)

Kram
Mia

fika på sundsby...

...idag ringde mamma och undrade om vi skulle åka till Sundsby och ta en liten fika
när jag hade hämtat felix i skolan, jag skulle ju även hämta Linus i skolan
(Jan har ju åkt med pappa till Sälen med de nya sängarna som dom hade köpt - därför behövde han hjälp med att hämta Linus).

Det var jättehärligt väder (det har ju regnat nonstop nu hur många dagar som helst)
När vi kom till Sundsby så var det grått och det hade börjat smådugga ltie (suck).

Vi gick in och tog en jättesmarrig fika.

Tim, mormor Birgitta, felix och Linus

Det blev även ett parti Kina schack!!

Timpan vet inte riktigt hur man spelar - men tar hjälp av sin mamma

Vinnare blev till slut felix (efter lite hjälp ifrån mormor)

Det blev även en kort liten promenad i regnet!!
Linus, felix och Tim

Ha en fortsatt bra fredagkväll!

Kramisar
Mia

Sommarminne

Usch vilket trist väder det är, regn, regn och åter regn.
Man kan inte tro att det bara är 12 dagar kvar till Advent!
Så här kommer istället några härliga sommarbilder



Men jag kom på att jag i ett "svagt ögonblick" har lovat bilder som vi tog på
vår "invigningsbaluns" av köket i somras. Men det blir nästa inlägg kanske ;-)

Kram och ha en bra tisdag
Mia

BJJ Open 2009

Så har det då varit tävling i Juijutsu i helgen. Micke och Felix stack in redan vid 845 på lördag morgonen. Det var invägning kl 0900 och Micke tillhörde ju "crew'n". Han skulle bl a sitta i sekretariatet. Även jag hade lovat att hjälpa till om vi fick någon som kunde passa Tim.

Jag lämnade Timpan hos snälla mamsen (som är nyopererad för diskbråk i nacken) kl 0930. Sedan kom jag in och var på plats lagom till matchstart kl 10.00.

Min snälla bror kom även in och filmade - snäll som han är så blev han kvar hela dagen. Han och Micke kom hem kl 1900 på lördagskvällen!!! Men nu tillbaka till förmiddagen.

Felix gick även i år en av öppningsmatcherna. Han var i grupp 1. Upp till 27,8 kg.
Han hade tur, för han lär ju förmodligen aldrig mer väga mest. Felix vägde in på 27,8 kg.
Sedan vägde de andra 27 tror jag det var??!!

Felix ligger underst! Pappa Micke filmar i bakgrunden :-) Motståndaren
har just fått 2 poäng mot Felix.

Felix skall försöka ta nya tag och prövar med en...

...flying armbar  tyvärr slutade matchen med förlust för Felix.
Motståndaren vann med 4-0.

Nästa match gick mycket bättre Felix fick in några riktigt fina poäng.

Felix vann denna matchen med 16-0 så det var jättekul. Det slutade
med att Felix fick en silvermedalj! Grattis älsklingen

Även Felix's kompis Viggo vann en match och förlorade en.

Resultat blev att både Felix och Viggo fick var sin välförtjänt SILVERMEDALJ - Grattis killar!

2 stolta killar med varsinn medalj!

Felix stannade en stund till och kollade på några matcher och passade även på att prata lite med Philip som tävlar för en klubb i Helsingborg. De träffades första gången på förra årets BJJ Open i Stenungsund, då såg bilden ut så här, se nedan och jämför man med bilden från 2008 till bilden från i år 2009 - så ser man att grabbarna har vuxit! :-)


Vid 12.30 åkte Felix hem med farmor som hade varit inne sedan kl 10 för att heja på Felix. De hämtade upp Timpan hos mormor (morfar hade ju även han varit inne och kollat in Felixen).
Sedan åkte de hem till farmor och bakade och käkade.
Själv stannade jag kvar och fotograferade så mycket som jag hann.
Och under helgen tog jag väl sammanlagt 580 bilder!!!
Nu blir det ett hästjobb att få bra normala färger på bilderna. Jag har ju ingen riktigt blixt till min fina kamera (endast den inbyggda) MEN om jag skriver med VERSALER
så kanske SNÄLLA TOMTEN kan komma med
EN BLIXT till min NIKON D80!!! Tack på förhand :-) Puss på kinden!!!

Snälla lillebror som stannade hela lååånga dagen och filmade -
Tack puss och kram


För er som inte vet hur en poängtavla i BJJ ser ut - så ser ni här!

Några bilder på Felix's ena tränare, Martin, följer nedan. På torsdagens träning graderade Marcello upp Martin till Svart bälte. Så nu i lördags kl 1600 så gick Martin sin första "black belt" tävling. Vann den ena och förlorade den andra. STORT GRATTIS och hoppas det är ok att du finns med här på vår blogg?!!

Fight.....

Yes - vinst i första black belt matchen!!!


förlust i andra....men det var riktigt roligt att se!

Ha nu en riktigt bra måndag ALLA!
Kramisar
MiaFia



Biverkning....

...av andra dosens vaccin kom inatt kl 0230 - då kräktes Tim ner hela sig och sängen.
Det var bara att gå upp och ställa honom i duschen, märkte då att han var "glödhet". Tempen visade på 39,7 grader!! Alvedon och sedan fick han lägga sig bredvid mig, vi läste Bamsetidning mitt i natten :-)

Det blev till att vara hemma ifrån dagis och jag fick avboka mitt möte.

Idag har vi - hittills kl är 17.00 - sett på följande filmer


Vi "gosade" ner oss i sängen och skrattade gott åt filmerna!

Barnen åt en tidig middag, pappa var och hämtade Felix på skolan och körde hem honom
så jag slapp att "dra ut" Timpan. TACK!

Felix gjorde även sin läxa, utan stön och stånk, jätteskönt! De har 3 läxor tills på föredagar,
läs-och-skrivläxa samt "veckans ord" (10 ord att lära sig stava), allt gick kanon!

Nu har Felix åkt till sin träning (Daniel var och hämtade honom här), sista träningen innan tävlingen
på lördag. SPÄNNANDE!

Ni är alla välkomna till Sundahallen kl 10.00 på lördag morgon. Då börjar tävlingarna för Juniorer under 16 år. Och Felix hamnar väl i första startgruppen kan jag tänka mig.

Ha en fortsatt bra torsdag!
Kramis
Mia

Vaccination

Imorgon är det dags för Tim att ta dos nr 2 av "svininfluensavaccinet".
Vi skall åka ner till Östra sjukhuset imorgon vid 12-tiden.
Nu är alltså 75 % av familjen vaccinerade - alla utom jag. När jag kollade igår så skulle jag nog kanske få vänta minst 3 veckor till trodde de på vårdcentralen.
Herregud jag hinner ju bli sjuk innan dess :-(

Timpan är lite skeptisk till att få ytterligare en spruta i benet, går just nu
omkring och sjunger "Aj mitt ben, aj mitt ben, aj mitt aj mitt beeeen"

Men vi får väl hålla alla tummar och tår för att det inte blir så!

Nu skall jag stoppa båda barnen i säng, Micke är på info-möte inför BJJ-tävlingen nu till helgen. Han skall vara funktionär. Om vi får någon som kan passa Tim på lördagen så kommer även jag att vara funktionär. Det skall bli jättespännande med tävlingen. Det verkar nämligen som om det är iaf 7 anmälda i Felix's viktklass så det skall bli jättekul, förut har det ju bara vara 2-3 stycken.

Ha en bra imorgon, onsdag!
Kramisar
MiaFia

Fars Dag - 8 november 2009

Detta står att läsa om fars dag på "nätet" :-)

Anvisningar till firande av fars dag

Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
Far hälsas om morgonen med sång av barnen.
Han bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen.
Han hedras med blommor och en liten gåva.
Honom beredes, så långt det är möjligt..., vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen.
Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där mor i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Far, som är hemmets sammanhållande kraft.
Barnen utbedja sig Fars förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Far sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
Frånvarande barn hälsa far med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för fars dag.

Tjenare (detta måste vara skrivet på 1800-talet) ....som om han inte ALLTID är be
friad ifrån matlagning och hushållsarbete trots att vi nu lever på 2000-talet *gapskrattar*

Här gick det ialla
fall till enligt följande:
Mia dukade och ordnade med nybakat bröd, omelett, ka
ffe, juice, yougurt mm.
Present inköpt - Best o
f Chris Rea samt kort - ställdes vid kaffemuggen.
Barnen (inklusive kusin Linus som sovit över) väckte Micke och talade om att frukosten var serverad, bara att "gå till bords"! Klockan var nu 0945!

SÅ GRATTIS TILL ALLA PAPPOR!

Här är 3 stycken ialla
fall!


Kram på era ALLA och ha en jättebra söndag!
Mia
Fia



Bröderna Karlsson

Igår ville Tim att jag skulle ta kort på honom och som han säger "min bästa stojebjossa"


Mammas godingar

Ha en jättebra lördag ALLA!
Kramisar
Mia

Superfina barnkläder säljes!!!

Har en hel del - eller rättare sagt jättemycket - kanonfina barnkläder till salu!
Det är allt ifrån storlek 74 till storlek 116.
T-shirts, skjortor, byxor, jeans, mysbyxor, träningsoveraller, jackor, regnkläder, shorts, strumpor, långärmade tröjor, tjocka tröjor, fleece, morgonrockar, mössor och vantar (ja det mesta)
En del kläder är helt oanvända med prislapparna kvar! (Tim hann växa i byxorna på längden men inte på bredden, detta gäller endast byxor)
Märken:
Reima, Didriksson, PoP, Mexx, Lego, fix, samt även H&M, KappAhl, Lindex

Jag har även en del barnskor, kängor, gummistövlar, sandaler.
Ni är jättevälkomna att handla, hör av er på tel 0707-667275 och kolla så att jag är hemma.

Har sorterat upp kläderna i storleksordning i olika lådor, samt även hängt upp en del på klädställ
- så det är bara att välja och vraka :-)




SOM SAGT NI ÄR JÄTTEVÄLKOMNA!
Ha en bra dag!
Maria

Vem är du som tittar in här?

Hej!

Jag ser att jag får besök här på bloggen, men du lämnar inget avtryck.

Jag är supder-duper-jätte-nyfiken på vem du är som hittar hit titt som tätt.

Lämna gärna en kommentar om du vill.

Kramisar Mia

(som är nyfiken på vem som ligger bakom statistiken)