mmm....vårkänslor

kl är snart 11 och vi har klarat av pannkaksfrukost, TROTS att pannkakskungen Micke inte var hemma. Felix undrade hur det skulle gå när mamma skulle steka pannkakor :-( ... tjenare vilket förtroende man har ingivit!!

Hur som helst pannkakorna blev godkända i-alla-fulla-fall :-) Timpan åt 3 stycken och Felix 4!

Sedan hade jag lovat Felix att vi skulle göra rabarberpaj igår till efterrätt...mamma det är ju nästan som vårkänslor att äta paj..jösses vad får han allt ifrån??....men efter middagen igår så var det ingen som orkade så den står just nu i ugnen för att ätas senare i eftermiddag...mums. Middagen igår blev förresten riktigt smaskens.
Mandel-och pestolax med gratinerade potatistoppar och sallad!!!

Tyvärr så hade jag köpt för lite rabarber, men blandade i lite hallon som jag hade i frysen, får se hur det smakar. Tänkte pröva en ny "topping" istf den vanliga smulpajstoppingen. Insåg att det blev alldeles för mycket så jag kollade om jag hade mer frukt eller bär. Hade bara 2 äpplen men däremot massa blåbär i frysen så det fick bli en blåbärspaj, som även denna står i ugnen just nu!!!!

Receptet på min topping till en rätt stor paj (6-8 pers) kommer här:
150 g smör (jag använde mjölkfritt)
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 dl strösocker
½ dl vispgrädde (jag använde mjölkfri)
½ dl sirap
25 g mandelspån
In i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter

Nu blir det diskning och sedan går jag nog ut till barnen en stund. Micke satte upp studsmattan förra helgen så nu är det hopp varje dag, för barnen alltså :-)

Kram och ha en fortsatt bra lördag
MiaFia


Grattis till Daniel...

...som idag fyller 35 år!!


HURRA HURRA HURRA - hoppas att du hör det ända borta i Budapest!!

Kram och ha en jättebra födelsedag!
Mia, Karlsson, Felix och Tim


Inget nytt under solen....

... förutom att det var så där himla snorkallt imorse igen.
- 2 grader och jag fick skrapa rutorna när jag skulle köra barnen.

I lördags var vi på "fiiiinbesök", vi var hos fam R i Torslanda.
Oj vad barnen hade sett fram emot detta. Tim frågade mig varje dag
när vi skulle åka till hans Johanna....mamma jag ääälskar min JoHanna.
Han låter så himla gullig när han säger Johanna, han betonar alltså H:et väldigt mycket!! :-)

Vi fick jättegod mat och satt och pratade hela kvällen, helt plötsligt så var kl 0200!!
Ojdå tycket Micke - dags att åka hem. Så in i bilen med barnen som hade somnat i soffan
tidigare under kvällen.

I söndags var det härligt väder ute. Barnen hade lite picknick i kojan och jag var inne och
röjde i klädkammaren. Bort med alla vinterjackor, mössor och vantar.
Härligt härligt!!!

Så nu inväntar jag värmen igen!

Känner även av pollen :-( näsan rinner och ögonen kliar så det är väl dags kan jag tro.

Hej hopp och ha en riktigt skön och härlig tisdag!
Kramisar
MiaFia


Vår - härligt :-)

Va härligt att våren äntligen har kommit och värmen med den.
Fast det är ju fortfarande lite småkallt på morgonen när barnen skall til skola och dagis.
Denna veckan har vi haft
måndag: 1 plusgrad
tisdag: 0 grader
onsdag: 0 grader
torsdag: 0-1 plusgrad

Har fått krattat och klippt ner gamla torra grenar ifrån alla gamla vissna blommor och buskar.
Blev med ens mycket bättre - fast ibland undrar man hur folk är funtade.
Känner att jag måste "spy lite galla" över en del människor.

Jag röker inte, snusar inte och har inte hund - VARFÖR i hela fridens namn skulle jag vilja ha 3 tomma cigarettpaket, 15 fimpar, 2 tomma snusdosor och ett antal hundskitar i min rabatt? I just wonder :-( Har folk inte vett på att ta hand om "sin egen skit"?! Hur svårt kan det vara att stoppa ner sitt tomma cigarettpaket/snusdosa i fickan tills man kommer hem. Eller att ta upp efter sin hund och framförallt INTE slänga hundbajspåsarna i våran rabatt!! Jösses vilket gnäll - men jag tycker faktiskt att det är befogat!

Idag torsdag har jag faktiskt varit och köpt ett par skor till mig själv. Eller köpt och köpt, jag hade ett gammalt tillgodokvitto på ett par skor som vi lämnade tillbaka men inte fick pengarna tillbaka på.
Jag hade bestämt mig för att köpa ett par fina vårskor med höga klackar...och vad blev det!!
Jo dessa

inte direkt några "klackskor" *fniss*...men ack så sköna.
Det var som att ta på sig ett par strumpor...härligt, och dessutom så var det REA!!!

Nu i skrivande stund så är Felix på BJJ träning och Tim sitter här med mig i köket och
sjunger så vackert för sina hästar! Vad månde det bliva av honom?! :-)

Imorgon har jag lovat barnen att vi skall åka till Sundsby och kolla om det finns grodor.
Tänkte även ta lite picknick, så jag hoppas att det vackra vädret fortsätter.

Kram och ha en fortsatt bra torsdag!
MiaFia


AF - vilket skämt!!

Idag "hängde jag på låset" kl 10.00 när Arbetsförmedlingen öppnade.
De hade ju så "käckt" avanmält mig ifrån A-kassan när jag blev sjukskriven, trots att
A-kassan rådde mig att INTE avanmäla mig. AF svarade bara att sådan var lagen!!!

För er som inte har varit på AF i Std så går det till enligt följande. Man får träffa en människa
som sitter mitt ibland alla som skall till AF, FK eller Skattemyndigheten. Ingen privacy där inte!
Jag talade om att jag hade ingen lust att stå här och prata, vad fanns sekretessen??
Jamen då får du sitta ner och vänta tills någon handläggare blir ledig - fanns 2 rum med dörr att stänga!

Och vilket ärkepucko jag fick träffa - jiiisus!!
Men jag berömde honom iaf för att han lyckats med sitt jobb, att få ut
150 långtidssjukskrivna i arbetslivet igen. Enligt honom skulle jag tillhöra den kategorien...hmmm?
WHY??? Jo när man är sjukskriven mer än 7 dagar så var man enligt honom långtidssjukskriven,
vilket skämt!! Tänk om man åkte på lunginflammation, inte är du bra på 7 dagar då??

Han ifrågasatta vilka jobb jag sökte, jag som var så söt, trevlig och socia skulle ju då rakt
inte ha några problem att få ett jobbl!!!

Talade då om för honom att jag sökte just de jobb som jag hade utbildning för - inte de jobb som jag
INTE hade utbildning för som tex läkare, trots att de sökte på vårdcentralen på Tjörn!!!
Eller kemiingenjör, svetsare, bussförare, servitris och kock!!!

Men vet du Maria egentligen hur många yrken det finns i Sverige - jo 500!!!
Något passar säkert dig!!

Ja ABSOLUT svarade jag - jag söker allt jag kan, men INTE där det specifikt står att det krävs bla bla bla högskoleutbildning. Men se det gick inte hem hos denne arbetsförmedlare!!

Jag talade om för honom att de senaste jobben jag sökt var det 162 repsektive 256 sökande!
Men det trodde han inte på!!! Skulle jag ljuga gubben rätt upp i ansiktet...tror inte det va??

Så är det någon som har ett trevligt jobb inom administration så hör gärna av er till mig! :-)

Efter att jag hämtat barnen så åkte vi till Kullens och köpte lite blommor som vi planterade i krukorna på trappen!

Åkte även till Stora Höga skoaffär och köpte skor - dock INTE till mig :-( utan till Tim och Felix.

Kram och ha en bra tisdag.


Påsklov vecka 14 i Sälen

I tisdags stack jag och barnen upp till Sälen. Micke fick vara hemma och arbeta.
Vädret har varit ömsom sol, ömsom dis, duggregn...men helt ok.

Vi har åkt skidor, ätit våfflor på Restaurang Fågelboet, varit på 3D-bio, bowlat på Experium mm.

I morse när vi åkte hem så var vädret helt underbart - 2 grader och strålande SOL!!!
Men i stack tidigt, åkte vid 8-tiden och hade nästan ingen trafik hem alls.

Vi åt medhavd frukost vid hänsjön strax norr om Torsby. Tim var inte alls hungrig men åt ändå
1/2 fralla. När vi närmade oss Säffle så var han helt plötsligt jättehungrig :-(
Vi stannade till på McDonalds, men efter att ha väntat i över 15 minuter och inte ens fått beställa
trots att vi var första bilen vid drive'n så backade vi ut och åkte vidare.

Vi stannade vid Tösseberget och käkade lunch och åt sedan glass i solskenet.

Resten av resan hem gick bra. Men jag hade en dundrande huvudvärk när jag kom hem :-(

Nedan följer lite/många bilder ifrån veckan som gått!

Felix och morfar

mormor och Tim bygger snögubbe

klart att han skall ha lite hår

Felix och hans snögubbe

Fika på Lindvallen

Felix

Grabbarna Grus på 3D-bio på Experium!!!

The Man

Tim och mormor

Tim

morfar

Klart att brorsan hjälper sin lillebror


Tim och skidorna

Här skall åkas lift

kom igen nu Tim - du klarar det - Felix hejar ivrigt på!!!


Tim

Felix

Tim fick hålla till godo med medhavda mjölkfria pankisar!

Felix käkade bananasplit våffla

Älgen som sprungit rakt igenom huset!!!

Här skall bowlas!

Felix i stilstudie

YES - en spärr!!!

Timpan fick hjälp av morfar och en liten käck ställning!

Timpan

Pappa i stilstudie

Tim och de färgglada kloten!

Resultatet - tyvärr hann inte jag och mamma spela klart!

FIIIIKA!!

Felixen

Timpan

SOOOOL i mina ögon mamma!!!

man sover gott i Sälen!!!

Nu lämnar vi Sälen -2 grader och Strålande SOLSKEN

Frukostfika vid Hänsjön strax norr om Torsby

Lunch på Tössebergets restaurang i Åmål

Glass till efterrätt!!!




påsken 2010 - långt inlägg med mycket bilder :-)

Långfredag var städdag. Tvättade golv mm, kändes jätteskönt. På eftermiddagen var vi hos Tilde som fyllde 9 år idag. Det bjöds på fantastiskt god smörgåstårta som Tildes mormor hade gjort och en lika god mockatårta som Tildes farmor hade gjort...mums mums. Vi var väl hemma vid 21-tiden.

Påskafton började tiiiidigt för min del, vid 05 kliade det i stygnen och på ryggen så jag trodde att jag skulle krevera! Gick upp och försökte tänka på annat, gick inte...kliade hela tiden...panik snart!!!

När kl var 0530 hämtade jag tidningen och läste den. Sedan bakade jag 2 banankakor. Allt detta var klart ca 0700!!! Då skrev jag i egenskap av hjälpreda till påskharen, lite anvisningar och ledtrådslappar till var barnen skulle kunna hitta sina påskägg! Förutom de 2 påskäggen som de fick av mormor och morfar, de ställde jag mitt på köksön. Tim blev helt lyrisk när han kom upp vid 0730 och hittade dessa!!! Han kunde inte förstå hur påskharen hade kommit in i huset, mammma hade glömt att låsa dörren undrade han!!??!!!

glada barn med godis och pengar!!!

Vid 11-tiden så sprang Tim bort till Nea och lekte. Felix var kvar hemma en stund och hjälpte till att städa sitt rum. När han var klar så tog vi båda två en promenad bort till Nea, vi fick sällskap av Nea och tog en promenad runt området. På ett par ställen såg vi att krokusen hade slagit ut...sååå vackert! Härligt med lite vår - äntligen! Även om snön ligger kvar på vissa ställen på tomten.

Felix, Tim och kompisen Nea

När vi var tillbaka ifrån promenaden så sa Fredrik att Påskharen nog hade varit hemma på deras tomt, Ulrika tyckte att hon hade hört något som prasslade i buskarna :-) Barnen blev eld och lågor och sprang runt på tomten och letade, jodå mycket riktigt så hittade de både påskägg och chokladharar.

Kolla här - han har till och med hunnit bajsa sa barnen, de hittade "harpluppar" :-)


kolla mamma - flera chokladägg!!!

kolla här borta då - där kanske finns något...

...mera godis....

Nea, Tim och Felix

Tim kunde inte förstå hur påskharen visste att han var mjölkallergisk :-)

Vi gick därefter hem till oss och fortsatte letandet. De fick ledtråd efter ledtråd när det gick till de olika ställena. Det började vid brevlådan, därefter vidare till båten, flaggstången, altanen, lekstugan, Mias bil, kojan och till sist Ågrens altan!!!

Kolla mamma - här var ett brev till mig, Tim och Nea

ledtråd nr 1 - gå till brevlådan

här är ledtråd nr 3 (glömde plåta nr 2)

ledtråd nr 4 redan löst - satt på flaggstången - nu mot nästa ledtråd

hmmm undrar Tim, var kan nästa ledtråd vara.....jo...

....inne i lekstugan....läs Felix...

..på passar...ett svårt ord....passargerarsidan....

där hade påskharen lämnat 3 påskpaket och ett brev med nästa ledtråd

...så mot kojan!!

upp i kojan för att leta efter det som var den sista ledtråden!

mot MÅLET som var grannens altan - undrar vad vi hittar där?

Nea var först på plats och hittade 3 färgglada påskägg!

Tim blev så lycklig - han fick favoritfärgen ROSA!!!

Fredrik, Ulrika, Felix, Nea, Tim och Micke - dags att gå hem igen!

Efter påskäggsletande så gick vi in och åt påsklunch hos oss...mums mums!!





Efter maten så gick barnen ut och lekte på altanen, de plockade fram leksakstältet och släpade ut kuddar och filtar. Fick för sig att de skulle sova där....tjenare...det var 2 minus kl 05 i morse när jag gick upp, tror inte det va?


När de hade lekt färdigt så gick de ut och byggde på kojan tillsammans med Micke. Själv försökte jag få tag på Lotta för att se om hon kunde ta mina stygn. Ingen var hemma....så jag fick uthärda ytterligare en natt av kli!!

Kvällen var lugn, alla var fortfarande mätta efter lunchen, så vi värmde bara upp restera ifrån lunchen.

Det blev en tidig kväll för mig, somnade nog redan vid 22-tiden.

Idag på påskdagen har jag varit hos Lotta och fått mina resternade stygn borttagna, vilken befrielse. Fast jag måste ändå säga att det fortfarande kliar. Men det är nog inte så konstigt. Läkningsprocessen tar väl sin tid.

När jag kom hem så fick vi besök utav Anders, Annika och Amelie. Sååå trevligt, det går alldeles för lång tid emellan gångerna vi ses. Sist var i somras när vi hade "köksinvigningsfest". Ändå bor vi såpass nära, Göteborg är ju inte direkt världens ände!!! Vi fikade och sedan stannade de på middag. Vilka goa vänner man har!!! Lärde känna Anders när jag låg på Sahlgrenska sommaren 1992. Anders jobbade som sköterska där. Vi fick jättebra kontakt direkt och sedan fick jag träffa hans underbara blivande fru. Vi var ju faktiskt med på deras bröllop!!! Vi pratade gamla och nya minnen :-)

Imorgon hade jag tänkt att åka till Sälen med barnen, men vi får skjuta på det tills på tisdag morgon. Barnen ville gärna vara med farmor imorgon så då kan jag packa ifred och så sticker vi på tisdag morgon.

Micke får stanna hemma och jobba!

Gonatt och sov så gott alla - ha en trevlig annandag påsk imorgon.
Kram
Mia

Underbart klipp!!!

Måste bara dela med mig av detta underbara klipp. Man må vara hur sur och grinig som helst MEN något händer när man tittar på detta klippet.

Ni måste ha ljudet på - pappans försök att hejda sitt skratt gå inte att missa :-)

http://tv.expressen.se/noje/1.1721036/favoritklipp-2009--babys-beyoncedans

Kram och ha en fortsatt bra påskafton!
Kramisar
Mia

Glad Påsk önskar Tim och Felix :-)