Idag e ingen vanlig dag....

... för det är älsklingsfasterns födelsedag, hurra hurra hurra!!!

Grattis Anki - hoppas att du får en underbar dag med mannen, barnen med respektive och barnbarnen
i härliga T....och hoppas att ni har bättre väder där så att ni inte blåser och regnar bort!
Miljoner kramisar till Dig från oss i Sundsby Kile
Mia, Micke, Felix och Tim

28 juli är ett magiskt datum!!!

I vår familj är 28 juli ett magiskt datum. Det var det datumet som vi 2001 landade på svensk mark tillsammans med vår förste ängel - Felix, som då var 4,5 månad gammal.

4 år senare, alltså 28 juli 2005, så ringde telefonen ifrån adoptionsförmedlingen. Vi hade blivit utsedda som föräldrar till en liten pojke som då var 5 veckor gammal, ja det var alltså ängel nr 2 lilla Tim, vi skulle återkomma med besked när vi hade bestämt oss - herregud det var väl inget att snacka ihop sig om -
vi sa JA självklart -bara sådär på "stående fot"!!!
Det var ju SJÄLVKLART!

Felix och Tim på ALV den 27 juli 2010!!

Ha en fortsatt bra onsdag!

Cirkusskolan's uppvisning

Igår torsdag så var det äntligen dags för uppvisning i cirkusskolan. Felix var mycket hemlig med vad han skulle göra och vad han skulle ha på sig. Så det var spännande :-)

Mormor och morfar dök också upp ute på Tofta - de var lika nyfikna de på vad Felix hade lärt sig under dessa dagarna!

Här är alla barnen i öppningsnumret - en PYRAMID :-) Felix längst ut till höger översta raden i röd hatt!

Nea i sidenbanden

Nea igen - inuti sidenbanden och hängandes upp och ner!!!

Felix och hans kompanjon H med sitt jongleringstrick - tallrikar på en pinne!

Jonglering på "hög nivå"!!

Vår lilla jonglör!!

Tim och morfar käkar popcorn

Ledaren/ägaren J av Cirkusexpressen

J i sidenbanden

2 mycket nöjda cirkusskola-deltagare
Nea och Felix

Efter uppvisningen var slut så åkte vi till Göksäter för att fika. Ja inte bara för att fika, vi skulle
även köpa ett nytt parasoll till altanen - vi var på jakt efter ett stort svart parasoll som även skulle
kunna gå att vinkla - och vi hittade ett!! Yippie!

Felix hittade även en rund blå matta till sitt nya rum, och Timpan hittade flera nya fina målarböcker!

Åkte därefter hem och slappade på altanen.

På kvällen kom Hjerpes hit och grillade tillsammans med oss. Trevligt som vanligt!

Idag hade vi tänkt gå ut med båten, men det blåser lite väl mycket, får väl se om det mojnar lite i eftermiddag!

Kram och ha en bra torsdag!
Mia♥

Älskade barn - idag har du varit vår i 9 år!!!

Idag den 17 juli firar vi "Familjedag"!!
Familjedag är, för er som inte är adoptivföräldrar där saken är självklar, är alltså den dagen som man har ceremoni i landet där barnen kommer ifrån och barnen och föräldrarna får varandra.

Idag är det 9 år sedan vi fick Felix i "vår vård" som man säger inom adoptionsvärlden. Tiden bara springer iväg känns det som, för när jag sluter ögonen och tänker tillbaka på den 17 juli 2001 så känns det som igår!!!
Känslan när jag fick Felix i mina armar och fick lov att gå ut ifrån kliniken tillsammans med honom, inte
behöva lämna honom där med tårarna rinnande utför mina kinder som vi gjorde varje dag innan vi fick hämta honom.

Nedan följer ett utdrag ifrån vår resedagbok när vi hämtade Felix i juli 2001

2001-07-17
Vaknade 9.00! hej och hå, väckte Micke och sedan gick vi ner och käkade frukost. När vi kom upp till rummet så hörde vi att det ringde, det var vår kontaktperson som talade om att vi skulle ha ceremoni idag!!!! Kl 15.00
Snacka om att det blev panik. Innan dess skulle vi vara på kliniken och hämta Felix och ta på honom nya kläder mm. Tänk om vi hade stuckit in till stan direkt ifrån frukosten, men istället så gick vi upp för att hämta
våra solglasögon!!! Hade vi inte svarat så hade vi fått vänta en hel vecka till!

Vi försökte med konststycket att beställa roomservice på detta hotellet för första gången, vilket slutade i katastrof - INGEN förstod engelska!!! Tjenare - på ett fyrstjärnigt hotell!!! Det fick bli "varma koppen" och en
banan istället. Sedan svidade vi om till klänning och byxor, skjorta och slips. Packade ner alla gåvor och Felix kläder, samt nödvändiga papper. När vi kom till kliniken så märkte vi att de två sköterskor som hade haft hand om Felix var oerhört ledsna. Dom ville nästan inte släppa honom ifrån sig.

Vi tog en taxi till BoJ, där mötte vår kontaktperson oss och vi hade ceremoni. Domaren påpekade att vi skulle vara tacksamma för att han hade tagit sig tid att träffa oss idag, för egentligen hade han inte tid förrän nästa vecka! Micke svarade att vi var oerhört tacksamma :-) Vi skrev på papper och allt var klart på 10-15 minuter. Felix gjorde sin allra första taxiresa och somnade i mammas famn. När vi kom tillbaka till hotellet så la vi Felix i dubbelsängen och sedan låg vi på var sin sida och bara tittade på honom...

SÅ LYCKLIGA och STOLTA FÖRÄLDRAR! På kvällen kom våra kontaktpersoner till hotellet och informerade om besöket till Ambassaden och Immigration office. Efter en stund så kom familjen ifrån Bollnäs in för att kika på Felix, vi satt och pratade en stund och bestämde att vi skulle beställa hit mat ifrån Hot Rock Café. Jag var nere på Business Centret och skickade ett mail till alla att vi hade haft ceremoni idag. Felix somnade vid 18.30 och sov hela natten och vaknade inte förrän 05.30. Då var mamma och pappa dödströtta!

Vi hade ju bara legat och tittat på vårt underverk hela natten och knappt vågat sova en blund.

Ja här är han - vår allra första underverk.

Felix's första bad på hotellet -     Felix idag - juli 2010
efter ceremonin 17 juli 2001        Vi älskar Dig så mycket!!

Vi brukar ju fira vår "familjedag" på Liseberg, men eftersom Gothia Cup börjar idag så har vi "lagt Lisebergsbesöket lite grann på is".

Men ikväll blir det Vietnamesisk mat och en liten present kanske :-)

Kram och ha en bra dag - hoppas att ni andra har sol (här har det regnat hela förmiddagen)

Grattis grattis 35-åringen

Idag e ingen vanlig dag, för det e Ewas födelsedag....
HURRA HURRA HURRA
16 juli 2010

Stort grattis gumman - hoppas att du får en kanondag i Lysekil med
mamsen, papsen, bror, svägerska och din lilla familj!!!

♥Kramis♥
Mia, Micke, Felix och Tim

Jag HATAR sommaråskväder....

...fy sjutton vilken ångest jag hade inatt. Att sova har det inte varit tal om. Först var det så satans varmt att det var helt och hållet omöjligt. Sedan öppnar himlens portar sig och regnet vräker ner, och med det kom det ett riktigt åskväder med blixt och dunder. Somnade väl inte förrän vid 0330, så när klockan ringde kl 0540 så mådde jag nästan fysiskt illa. Det kändes som om man hade varit på världens fest (om det ändå vore så väl).

Gick iofs och la mig vid 2240, men kunde inte somna, bara vred och vände på mig, upp och tog ett varv i huset med jämna mellanrum, men inget vatten i källaren...men det e inte lätt att släppa!! 1-2 august 2002 sitter fastetsat på min näthinna. Hela källaren som vattenfylldes, alla våra nya möbler som blev förstörda mm. Och framför allt all tid, jobb, ork och kraft det tog att ställa iordning igen!! Nu regnade det iofs inte lika mycket igår natt, men ändå....det sitter som etsat i hjärnan!

Till slut gick jag ut och satte mig på altantrappan och bara tittade på helvetet! När kl var 0230 gick jag in igen,
då hade oron i magen släppt lite...men bara lite!

När klockan ringde 0540 så ställdes den snabbt om till 0700, insåg att jag inte skulle orka om jag inte
fick sova lite till...TACK GODE GUD FÖR FLEXTID PÅ JOBBET ;-)

Tog en snabbdusch och var iväg vid 0740, ingen trafik ner till stan, men det fortsatte att mullra på himlen.

När jag kom fram till jobbet så öppnade sig himlen, då var jag glad att jag INTE hade åkt tåg, då hade jag ju varit dränkt när jag kom fram till jobbet. Hade paraply i bilen som tur var. Gick för att lägga på pengar i parkeringsautomaten, gick ju hur bra som helst, men inte f-n fick jag något kvitto!!! Tillbaka till bilen och hämta telefonen, ringa sig lite till parkeringsbolaget, anmäla att jag inte fick någon lapp.

In på jobbet, dyblöt om fötterna, tur att jag hade ett par extra skor i garderoben!!!

Oron gnagde i magen, ringa sig lite till till parkeringstanten...fråga om de verkligen hade noterat att jag hade ringt!!?? Ville ju inte ha p-böter. Fick svaret att de loggar ALLA samtal...tjenare...tror jag inte på.
Men men jag tackade så mycket och la på. Var ändå framme vid fönstret för att kolla några gånger.
Men ingen lapp på rutan :-) P-tanten hade ju sagt att jag mycket väl kunde få en p-bot men då var det bara att höra av sig....mmm säkert. Man vet ju vilket jobb det är att få rätt mot p-jättarna....eller hur Micke?! *fniss*...

Nu är jag iallafall hemma och inväntar store sonen som har varit hos Filip idag. Lille sonen sover redan som en stock och snart gör nog hans mamma det med!

Kram och ha en fortsatt bra kväll!

Årets första dopp!!!

Ikväll när jag satt på tåget så ringde Micke och sa att jag skulle svänga ner till hamnen så låg han och
barnen och väntade där med båten!!!

Åh va härligt, för när jag öppnade dörren ut från tingsrätten så var det som att gå in i en vägg.
Herregud, man kunde ju tro att man var tillbaka i Vietnam i juli 2001 när vi hämtade Felix,
då var det verkligen "hetta".

Ja ni ser ju själva på tempen. Detta var kl 1740!!!

Jag åkte som sagt ner och parkerade i hamnen och sedan "drog vi iväg"....så härligt! Det var premiäråk för mig, barnen och Micke var ju ute i fredags när jag var på jobbet.

Vi åkte ut och la oss mittemot L:a Brattön ... och hoppade i och tog årets första dopp...i saltvatten.
Förra helgen så blev det ju premiärbad i Vänern!!! Men det finns ju inget som går upp emot saltvatten :-)
eller hur?! Där låg även Ellinore, Anton, William och Rasmus och "guppade" i sin lilla båt. Vi badade och hade mysigt en stund innan de bestämde sig för att "dra sig hemåt".

Timpan och pappa Micke i vattnet - härligt härligt!

Fisken Felix

Till och med Tim tyckte det var toppenhärligt!!!

Felix håller koll på "brännisarna"

lite pastasallad i magen gör susen på en liten kille!

Felix och Tim på väg hem!

Vi hann nästan ända in i hamnen innan Tim somnade! :-) Tror inte att vi har lyckats åka båt någon
gång utan att han somnar! Jag tog med honom i bilen hem och han vaknade inte ens när jag klädde av honom.

Micke och Felix stannade till en stund nere vid båten och fiskade krabbor. Nu så är de i poolen och svalkar
av sig innan läggdags. Tror det är dags att stänga ner för jag hör att åsken mullrar för fullt.

Kram och ha en jättebra tisdag,

Grattis..

... till lilla mamma och pappa som idag
9 juli 2010
har varit gifta i hela 44 år!!!
(hmm...konstigt - jag som bara är "29 år"...*fniss)
NICKELBRÖLLOP såg jag att det kallas

GRATTIS GRATTIS GRATTIS

Mia

Bu till Västtrafik och Orustexpressen...

Igår eftermiddag råkade jag ut för något som jag tror de flesta råkat ut för vad gäller Västtrafik och Orustexpressen!!!

Följande hände:

Kl 1717 skulle tåget avgå ifrån Centralstationen.
Kl 1707 klev jag på tåget
Kl 1716 kommer ett utrop: Detta tåget är tyvärr inställt, vi vet inte varför det bara är så. Nästa tåg går 1747! Ingen som helst förklaring!!!

Jag rusar av tåget och bort till bussarna, skall tilläggas att jag inte har åkt kommunalt på över 20 år så jag har ingen större koll på varifrån bussen går. Frågar mig fram och kommer till slut fram till rätt buss - Orustexpressen och frågar busschauffören – Åker Du till Stenungsund? Ja svarar han och jag kliver på med andan i halsen. Bussen avgår kl 1720 och jag inser att jag inte kommer att hinna i tid att hämta barnen. (hade tåget gått så hade jag haft gott om tid, men bussen tar ju hur låååång tid som helst).

Får tag på Micke som får avbryta sitt arbete för att åka och hämta barnen, åka hem och invänta mig för att sedan åka tillbaka och avsluta sitt arbete (där försvann flera timmars arbetstid) varför det kanske ni undrar då?

JO – För jag sätter mig och läser min bok på bussen och upptäcker helt plötsligt att bussen INTE svänger av till stationen i Stenungsund utan den åker direkt ut mot Tjörn!!! Va f-n, jag har ju min bil på Stenungsunds station. Jag går fram till chauffören och frågar vart han är på väg. Till Henån får jag till svar, (jäkla pucko) Ja men först stannar jag på Stenungsön. Jag talar då om för honom att jag frågade om han körde till Stenungsund och att han svarade ja på den frågan. Åh f-n får jag till svar, jag trodde du menade Stenungsön!!!

Jag hoppar av bussen vid Stenungsön, ringer till min snälla pappa som får sätta sig i bilen och köra och hämta mig och sedan köra in mig till Stenungsunds station så att jag får hämtat min bil, hur skall jag annars kunna ta mig till jobbet imorgon??!!!

Ännu ett skäl till varför jag ÄLSKAR min bil och hatar att åka buss!!! Man kan inte lita på att tågen går och busschaufförer kan man då rakt inte lita på!!

Hem och ”lösa av” mannen. Åka till mormor och morfar med pyamas, kläder, tandborste mm till barnen.

Inte riktigt den eftermiddag/kväll som jag hade tänkt mig.

JAG ÄLSKAR MIN BIL!!! Tyvärr är jag ingen större fan av bilköer så jag får väl fortsätta hoppas på att tågen går i tid, för buss blir det ALDRIG MER!!!

Säger som en viss herr Björkman - Imorgon är en annnan dag!

Kramis
Mia

BFA's sommarträff i Karlstad 2010 - långt inlägg med mycket bilder :-)

I fredags den 2 juli stack vi, hela familjen, till Skutebergets camping i Karlstad. Vi hade bokat en villavagn. Det var en historia för sig nästan. När vi fick inbjudan tidigt i våras så ville Felix att vi skulle tälta....hmmm... hans mamma ville INTE tälta, utan försökte få äldste sonen att bo i en av campingstugorna...men icke då. Näää mamma det vill jag inte, då vill jag bo i husvagn, men vi känner ju ingen som har husvagn svarade jag då. Så då visade jag honom de olika alternativen som fanns på "hemsidan" och vi enades om en villavagn.

Den var riktigt fräsch. 2 sovrum, allrum med kök och dusch/toalett. Helt ok!! Stor altan med utemöbler. Dock ingen grill, utan vi köpte engångsgrill istället.

Vi kom till Skuteberget vid 18-tiden. Den gemensamma grillkvällen skulle börja vid 18.30 så det blev
bara att ställa in packningen och gå vidare till samlingsplatsen. Där fanns alla, en hel samling av underbara barn ifrån världens alla hörn. Vietnam, Indien, Bolivia, Taiwan, Kenya, Nepal, Sri Lanka, Thailand ja det var ju dom man kände igen, sedan fanns det ju även barn ifrån Bulgarien, Polen, Litauen, Slovakien, Tjeckien men de barnen är ju som sagt lite svårarare att känna igen. Måste säga att det hade varit bra om alla familjer hade fått en liten klisterlapp att ha på kläderna med namn och adoptionsland - påtalade detta i år och även förra året, men det var nog bara jag som tyckte det var viktigt då eftersom detta inte var ordnat.

Felix, Tim, Oliver och Isak överlämnade en present ifrån oss 2 familjer
till våra underbara kontaktpersoner i Vietnam, Torsten och Quen-Hung

Micke pratar lite med T

Chris och Christer hugger in på maten!

därefter blev det ett glas vin på altanen

Felix och Isak tävlade i "springning" som Timpan sa - priset var 2 spänn!!!

Lördagen hade ett späckat program. BFA hade hyrt en lokal i Mariebergsskogen. Vi kom dit vid 1030 och kom precis lagom för att höra en flicka berätta om en av sina återresor till Indien. Vi träffade även ett par andra familjer som vi har lärt känna. Fam W, Fam C och Fam R för att nämna några, alltid lika supertrevligt att träffas. Tyvärr bor vi ju inte "grannar" allihopa, men vi får försöka att ses lite oftare tycker jag!!!

Av Felix's resekompisar så var det bara Fam A-L som var med och vi har ju alltid lika supertrevligt när vi ses.
Det som är så fantastiskt är att barnen "tar vid leken", precis som om den hade slutat för några dagar sedan, även om det är som i detta fallet 1 år sedan vi sågs sist!

F 15 år.

"Grabbarna Grus" på lekplatsen i Mariebergsskogen.

Söta prinsessorna T och M, kompisar från Vietnam.

Snyggingen M (M's lillebror)

Tim, Micke, Torsten, Felix, jag och QH.

Kompisarna och bröderna: Oliver och Isak samt Tim och Felix

hmm..undrar om vargen biter mig i handen säger Tim! :-)

Sedan blev det så varmt att vi inte orkade vara kvar i Mariebergsskogen utan vi stack därifrån efter lunchen och åkte tillbaka till campingen och gick ner och badade, det var verkligen superhärligt. Första doppet för året blev alltså i Vänern i Karlstad!!!

Felix och Tim

Chris "håller kollen" på grabbarna

Isak

Sötnosen M - alltid med ett leende på läpparna!

Efter ett tag så insåg vi att klockan började närma sig 1800 och att det var dags att börja tänka på middag. Jag och Chris gick tillbaka till campingen och började såsmått med maten. Micke och Christer stannade kvar en stund till med grabbarna så att de riktigt fick bada av sig.

Tur att det fanns skugga!!!

Till efterrätt blev det till att grilla marsmallows

mmmm smaskens

Man kan grilla på många olika sätt - Oliver hittade en låååång pinne så då
gjorde inget att man var lite trött!!!

Timpan tyckte det var smaskens, men lite kletigt!

Frukosten intogs på altanen, som synes blåbärsyoughurt och oboy!!!

På söndagen så städade vi och käkade lunch, sedan packade vi in oss i bilen och åkte in mot centrum. Vi hade bestämt oss för att besöka leklandet. När vi väl kom dit så blev det lite halvsnurrigt. Man var TVUNGEN att ha strumpor, ingen av oss utom Timpan hade strumpor på sig (och detta bara för att han gnällde så över sina myggbett som han hade fått kvällen innan) Vi andra hade inte ens med oss strumpor. Det blev till att inhandla, tyvärr så fanns det inga i min storlek, så jag fick - PÅ NÅDER - gå in med skoskydd över mina sandaler!!! Felix och Micke fick köpa strumpor. :-)

Barnen lekte av sig och såg väl ett tag ut som om de kom direkt från duschen!!!

Slush-paus!

Felix och Oliver vid klätterväggen

Även Tim visade sig vara en fena i klätterväggen!!!

Familjen Andersson-Lindh

Familjen Karlsson

2 kompisar - Tim och Isak

När vi hade "lekt färdigt" så tog vi en promenad ner till centrum för att käka middag innan vi stack hem.
Vem kommer inte gåendes där om inte Anna. Jösses vad världen e liten. Hon tipsade oss om en bra restaurang och vi gick dit. God mat och kanonbra service var det. Tim han sov igenom hela middagen och hela vägen till bilen. Snacka om att 15 kg barn blir oerhört mycket tyngre när de sover :-)

Vi åkte väl ifrån Karlstad vid 19-tiden och var väl hemma strax efter 2200.
Med 2 övertrötta barn som snabbt åkte i säng. Det gjorde även mamman :-)

Idag har jag varit ledig och mamma och pappa var här en sväng efter att de hade varit på Lekanders och plockat jordgubbar, smaskens var det....Felix åt tills det kom ut genom öronen!

Nej gott folk - vet väl inte om jag någonsin skrivit ett sådant här långt inlägg. Det får räcka för idag!

Imorgon blir det jobb igen, i 2 veckor, sedan blir det semester!
Kramisar MiaFia

"Vita dagen"

Jag tar ställning mot barnaga den 1 juli!

Gör som jag säger annars får du stryk!
– i 170 länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran.

Klä dig i något vitt eller/och tänd ett ljus i ditt fönster för dessa små utsatta själar!

Sedan den 1 juli 1979 har det varit förbjudet att slå barn i Sverige. Men i majoriteten av världens länder anses det fortfarande vara ok att slå, smiska, knuffa eller dra i håret – i alla fall så länge du gör det mot ett barn och kallar det uppfostran. Med andra ord försvarar många vuxna ett beteende mot barn som de aldrig skulle acceptera mot sig själva.

Vi kan vara stolta över vår lag mot aga, men det finns mycket arbete kvar även i Sverige. En undersökning från Linköpings universitet och landstinget i Sörmland visar att ett av sju barn utsatts för misshandel i hemmet. Och drygt 10 % av barnen som deltog i undersökningen har upplevt våld mellan de vuxna i sitt hem. Det är helt oacceptabelt! Alla barn, i hela världen, har rätt till en trygg uppväxt utan våld.

Så här såg det ut här hemma eftermiddag!

Kram och ha en underbar fredag!

...idag skulle

... min lilla farfar Olle ha fyllt 102 år.
Tänk att det till jul är 32 år sedan han dog.
Kan se honom framför mig, lite halvtrixandes med en fotboll :-) sann blåvitare som han var:-)

En liten blomma skickar jag över cyberspace till dig farfar.

Kram alla och ha en underbar dag i solskenet!