Gott nytt år, eller chúc mừng năm mới - Kattens År 2011

Jajjamensan idag firar vi Têt!


Vi lämnar nu "Tigerns År" och går istället in i "Kattens År"!


Ja, det är faktiskt nyår idag, i Vietnam och i alla andra länder som följer månkalendern. Egentligen började det väl igår kl. 18.00, för då slog klockan midnatt i Vietnam.


Nyåret, eller Tết Nguyên Đán, som det heter på vietnameiska, är som nyår, födelsedag och julafton i samma högtid. I Vietnam räknar man inte födelsedagar utan födelseår. Alla vietnameser fyller därför år på nyåret. Av den anledningen fyller man 1 år direkt när man föds för det är är ju det första året man lever. Alltså är man alltid ett år äldre i Vietnam. *suck* då skulle detta ju innebära att jag redan har fyllt 45 år - vad hände med den festen?!!! *gapskratt*..näää jag är ju fortfarande 29 (och kanske något extra + efter dådå, om det skall vara riktigt petigt) :-)


Tết firas i fyra dagar, plus några dagar föreberedelser inför firandet. Under dessa dagar är allt stängt i Vietnam, men dagarna innan är det kaos.


Själva firade vi Têt för 5 år sedan i Hanoi, med buller och bång och en liten liten Tim! Det var väldigt häftigt.
Själva tänkte vi fira lite Têt på lördag, då blir det vietnamesiska vårrullar, nguc cham, nudlar och lite vietnamesisk kyckling (med citrongräs och ingefära och massor av vitlök). Samt ett litet rött kuvert med en helt slät sedel i. I Vietnam är det nämligen en sed att ge sina barn ett rött kuvert med en slät sedel i. Så imorgon, på lunchen, får det bli en liten tur in tiill någon asiatisk affär i centrala stan för lite proviantering! Jag jobbar nämligen imorgon (egentligen är det ju min lediga dag, men eftersom jag var hemma med Timpan igår, så bytte jag ledig dag)


Kram så länge
Mia


P.S Jag har nu tröttnat så in i norden på Västtrafik så idag skrev jag ett långt brev/inlägg till ST-tidningen med anledning av en artikel som var idagens tidning D.S