Säkerhetens dag mm

Imorse när vi hade ätit frukost och jag satt och läste ST-tidningen så stod där att det var Säkerhetens Dag idag på torget. Det skulle börja kl 10.00. Vi gjorde oss i ordning och stack in (jag och barnen) till torget. Där fanns polisen, sjöräddningen, röda korset, securitas, brandkåren, ambulansen mfl.

VILKA HJÄLTAR Sjöräddningen är. Jag hade ingen som helst aning om att det var helt ideellt arbete!!

 Felix i Hedvig af Kärringön

F på väg ner i vattnet för att så småningom bli räddad av J.

J på väg ut med jetskin som hade ett så gulligt namn - Mimmi Eliasson :-)
Det var en familj som hade donerat pengarna till inköp av denna (375.000 kr)!!!

Här blir F uppfiskad av J

Tim och Felix framför Sjöräddningsbåten Hedvig af Kärringön

Brandkåren visade även hur man gör för att skära loss någon som är mycket skadad i en bil. Tim blev lite orolig för personen ifråga var blodig i pannan :-) Jag försökte förklara att det bara var på låtsas men det är inte lätt att förstå när man bara är 5 år!

Här är brandkåren framme och släcker branden som uppstått under motorhuven.
Mannen bakom ratten blir omplåstrad.

Dom upptäcker att han är såpass skadad att de måste skära ut honom.
Här åker taket av!

och här åker han upp på båren för att sedan komma iväg i ambulansen.

Det var riktigt spännande för barnen att se - ja även för mig.

Vilken tur att det finns kamera på mobiltelefonen nuförtiden. Kanske inte världens bästa skärpa,
men det är ju ändå roligt att få lite bilder på äventyren!

Efter besöket på torget så åkte vi hem. Jag och lillebror började att tapetsera i vårt nya sovrum (ja inte mitt och lillebrors då *fniss* utan mitt och Mickes) och Micke och Andreas satte upp de sista listerna i Felix's nya rum. Oj oj oj va härligt det skall bli att äntligen få ett eget "vuxensovrum" ;-). Under ombyggnationen så har ju vi kamperat lite överallt, i tv-rummet i källaren, i ett hörn i vardagsrummet, och nu senast i Timpans rum. Så stackars Tim har ju knappt haft någon plats att leka på. Vi har ju huserat med dubbelsängen och hans säng + hans garderob och bänk mm i hans lilla rum!!!

Tim är nu överlycklig över att ha så mycket plats och att komma åt ALLA sina leksaker.
En del av dem har ju fått hålla sig på plats nedpackade i lådor!!!

Tyvärr så fattades det 1 rulle tapet. Får ta och ringa direkt på måndag morgon så att vi får hem den pronto!!!

Men vi kan ju ändå flytta in sängen mm.

Sedan var det ju det där spektaklet ESC!! Tyskland vann - katastrof. Jag och Felix kom på att detta var när kl var 2215. Vi kom in lagom till låt nr 15. Men när Tyskland sjöng sa jag till Felix jösses hon har ju ingen taktkänsla alls. Felix tyckte inte att hon kunde sjunga heller *fniss*....men men smaken är ju som bekant som baken.

Ha en skön söndag!
Kramisar
Mia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback